Books are the plane, and the train, and the road. They are the destination, and the journey. They are home

Anna Quindlen
بررسی پیشرفت تدریجی در یادگیری دستور زبان انگلیسی میان زبان آموزان ایرانی سطح مبتدی با استفاده از بازی های رایانه ای مختص یادگیری زبان انگلیسی زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی پیشرفت تدریجی در یادگیری دستور زبان انگلیسی میان زبان آموزان ایرانی سطح مبتدی با استفاده از بازی های رایانه ای مختص یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مشکلاتی که مدرسان زبان همواره با آن مواجه اند، خسته کننده بودن تدریس زبان به کودکان است. بـرای حل این مشکل، برخی از مدرسان از بازی به عنوان یـک روش فـرح بخش و انگیـزه زا بـرای جـذاب تر شـدن کلاس و درگیر کردن بیشتر زبان آموزان در فرایند یادگیری استفاده می کنند.

اهمیت یادگیری دستور زبان هرگز قابل چشم پوشی نیست، زیـرا یکـی از اولـین گام های یادگیری هر زبان، فراگرفتن دستور زبان آن زبان است. روش های زیادی مورد مطالعـه قرارگرفته اند تا بهترین روش تدریس و یادگیری دستور زبان پیدا شود، اما همیشـه گفتـه شـده است که بهترین روش برای یادگیری دستور زبان، وجود ندارد، چرا که سبک ها و راه کارهای یادگیری میان زبان آموزان با هم متفاوت اند. مشکل اصلی این است که برخی اوقات، محیط کلاس برای یادگیری زبان، بخـش خسـته کننده یادگیری محسوب می شود. بنابراین، زبان آموزان از فعالیت ها و تمـرین هـای تکـراری در طول یادگیری خسته خواهند شد. اضافه کردن شادی و آیتم هـای انگیزشـی بـه محـیط کلاس می تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد.

بازی، تاثیرات منفی و مثبتی بر یادگیری دارد، هدف تحقیق حاضر، فهمیدن این مطلب بود که آیا بازی به اندازه ای مفید است که بتوان آن را بخشی از سامانه آمـوزش در نظـر گرفـت یـا خیر. تاثیرات منفی را این گونه میتوان مطرح کرد که سبب سلب توجـه زبـان آمـوزان از هـدف اصلی که همان یادگیری است، خواهد شد. در مقابل، تاثیرات مثبت به فعالیت محور بودن بازی اشاره دارد که هر اندازه کودکان این فعالیت ها را خودشان انجام دهند، بهتر آن را یـاد خواهنـد.

مهم ترین نکته ای که در فرایند یادگیری باید مد نظر قرار گیرد آن است که در کـلاس هـای درس، زبان آموزان باید فرصت استفاده از آن چه را که فراگرفته اند، در قالب فعالیت های ارتباطی داشته باشند.یکی از مزیت های اصلی بازی این است که در هر شرایطی و در هر زمانی می توان از آن در کلاس های درس استفاده کرد. هم چنین به نظر می رسد که هـیچ محـدودیتی در کـلاس های درسی در زمینه استفاده از بازی وجود نداشـته باشـد.

طرح تحقیق کنونی شبه تجربی بوده، زیرا انتخاب تصادفی شرکت کنندگان میسر نبوده است. شرکت کنندگان این تحقیق، ۴۰ دانش آموز پسر بودند که در آموزشگاه ایران زبان در تهـران تحصیل می کردند.در این تحقیق یک گروه تجربی و یک گروه کنترل شرکت داشتند. گروه تجربـی تعـداد ۱۲ جلسه آموزشی دستور زبان شامل زمان های حال ساده، حال استمراری، گذشته ساده، و گذشته استمراری از طریق بازی های رایانه ای دریافت کرد کـه تحـت نظـارت محقـق و توسـط خـود اعضای گروه انجام می شد. در حالی که در گروه کنترل، همان موضـوعات دسـتور زبـانی را بـر اساس روش های سنتی تدریس دستور زبان شامل تدریس تلویحی و صـریح دریافـت کردنـد. به منظور انجام این تحقیق، ابزار پژوهشی از قبیل پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. تعداد شش آزمون استخراج شده توسـط اسـتادان از منـابع معتبـر دنیـا ماننـد آکسـفورد و کمبریج به عنوان یک پیش آزمون، چهار پس آزمون، و یـک پـس آزمـون تـاخیری مـورد اسـتفاده قرارگرفتند.

یافته های این تحقیق آشکار ساخت که استفاده و به کارگیری بـازی هـای رایانـه ای مخـتص یادگیری زبان در آموزش دستور زبان به زبان آموزان سطح مبتـدی، مـی توانـد نقش مثبـتی در توسعه دانش دستور زبانی زبان آموزان داشته باشد

اگرچه هدف اصلی تحقیق کنونی، بررسـی زبان آموزان سطح مبتدی آموزشگاه زبان ایران در تهـران بـود، امـا به نظـر مـی رسـد کـه تمـامی زبان آموزان در سطوح مختلف به ویژه سطوح متوسط به بالا و پیشرفته کـه توانـایی هـای زبـانی بهتری دارند و از مهارت های پیشرفته تر زبانی برخوردارند، می توانند از بازی هـای پیچیـده تـر یادگیری زبان در کلاس های درسی خود استفاده کنند.

تاثیر تدریس دستور زبان بازی محور و توسعه موضـوعات فرهنگـی نیـز مـی توانـد از جملـه آیتم های تحقیقات آینده باشد. از آنجایی که تحقیق حاضر در سطح مدارس انجام نشـده اسـت، بنابراین می توان تاثیر بازی های رایانه ای در راسـتای توسـعه دانـش دسـتور زبـانی را در میـان دانش آموزان مدارس نیز انجام داد. از جمله موضوعاتی که در این تحقیق مد نظر قـرار نگرفتـه بود، بحث تفاوت های فردی است که تحقیقات آتی نیز می توانند بر این موضوع توجه و تاکید داشته و رابطه آن را با یادگیری دستور زبان، واژگان، و حتی تلفظ دانش آموزان مـد نظـر قـرار دهند. بدلیل محدودیت های موجود در انجام تحقیق کنونی، تنها زبان آموزان پسر شرکت داشتند که در مطالعات بعدی نیز جنسیت می تواند عاملی دخیل و تاثیرگذار در نتایج تحقیقات باشد


ارسال دیدگاه