In books I have traveled, not only to other worlds, but into my own

Anna Quindlen
تاثیر رویکرد زبان شناسی شناختی (CL) بریادگیری طولانی مدت افعال کمکی در زبان انگلیسی زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر رویکرد زبان شناسی شناختی (CL) بریادگیری طولانی مدت افعال کمکی در زبان انگلیسی

در رویکرد زبان شناسی شناختی، زبان به عنوان مظهری از قابلیت ها و توانمندی های شناختی انسان مورد توجه قرار گرفته است که از انواع دیگر توانمندی های انسان جدا نشدنی است. بر طبق زبان شناسی شناختی، چیزی ک منجر به فراگیری زبان می شود، کاربرد آن و توانایی های کلی شناختی است. به  عبارت دیگر، زبان شناسی  شناختی بر اساس چگونگی رمزگذاری چیزهایی است که انسان ها از تعاملات خود با جهان فیزیکی در زبان تجربه می کنند. در زبان شناسی  شناختی، این طور بحث می شود که زبان بازتابی از چگونگی رمزگذاری رویدادهای اجتماعی توسط انسان بر طبق تجربیاتش است.

در متون خارجی، برخی از پژوهشگران به تأثیر مثبت رویکرد زبان شناسی  شناختی روی یادگیری افعال  کمکی انگلیسی استناد کرده اند. اما در مورد ایران، تحقیقات کمی روی ای موضوع انجام شده است. به منظور رفع نسبی این مشکل، این پژوهش قصد دارد تا تأثیر رویکرد زبان شناسی  شناختی روی به خاطرسپاری افعال کمکی انگلیسی را در بین فراگیران زبان انگلیسی ایرانی بررسی کند.

همان طور که در مشاهدات میدانی مشخص است ، آن چه که در کلاس های انگلیسی ایران شایع است، روش های آموزشی است که روی آموزش صریح معنای افعال کمکی در نبود برخی مثال ها یا همراه با این مثال ها تاکید می کنند. آزمایشات نشان می دهند که چنین روش های آموزشی نمی توانند منجر به به خاطر سپاری افعال کمکی انگلیسی در بلند مدت شوند.

در مقالات قبلی خبری از بررسی های تجربی نیست که روی یادگیری افعال کمکی در کوتاه مدت و بلند مدت تأکید داشت باشد. این در حالی است که یادگیری افعال کمکی انگلیسی به عنوان یکی از ابعاد پیچیده زبان انگلیسی برای فراگیران مقوله ای چالش برانگیز و دشوار است. از این رو، بررسی این مسئله می تواند برای گروه های ذی نفعان از قبیل فراگیران و مدرسان زبان انگلیسی و طراحان برنامه درسی مفید و آگاهی بخش باشد.

برای برطرف کردن این مشکل، سوال های پژوهشی زیر مطرح می شوند:
1. آیا رویکرد زبان شناسی  شناختی هیچ تأثیر معناداری روی به خاطرسپاری فراگیران زبان انگلیسی در زمینه افعال کمکی انگلیسی در بلند مدت دارد؟
2. آیا رویکرد زبان شناسی  شناختی به پیشرفت های معناداری در به خاطرسپاری افعال کمکی انگلیسی فراگیران زبان انگلیسی در بلند مدت کمکی میکند؟

شرکت کنندگان این بررسی از دو گروه فراگیران مرد در سطح متوسط زبان انگلیسی تشکیل شده بودند که از دانشجویان یکی از مؤسسات زبان کرمان انتخاب شده بودند. به منظور همگن سازی بین شرک کنندگان، از آزمون تعیین سطح سریع استفاده شد. در نهایت ،  60 فراگیر زبان انگلیسی در سطح متوسط از بین 80 نفر شرکت کننده اولیه، در این بررسی باقی ماندند که میانگی سنی آن ها بین  18 تا 22 سال بود.

در مورد اولین سوال پژوهش در مورد این که آیا رویکرد زبان شناسی  شناختی تأثیر معناداری روی به  خاطر سپاری افعال کمکی انگلیسی در زبان آموزان زبان انگیسی در بلندمدت دارد یا خیر؟ این طور معلوم شد که رویکرد زبان شناسی  شناختی تأثیر معناداری روی به  خاطرسپاری افعال کمکی انگلیسی فراگیران زبان انگلیسی در بلندمدت دارد.

در مورد سوال دوم پژوهش در مورد این که آیا رویکرد زبان شناسی  شناختی به پیشرفت معناداری در به خاطرسپاری افعال کمکی انگلیسی فراگیران زبان در بلند مدت کمک می کند یا نه ؟ معلوم شد که رویکرد زبان شناسی  شناختی به پیشرفت معناداری در به خاطرسپاری افعال کمکی انگلیسی در فراگیران زبان انگلیسی در بلند مدت کمک می کند.

در مجموع، بر اساس نتایج، می توان این طور نتیجه گیری کرد که رویکرد زبان شناسی  شناختی، اثربخشی بیشتری نسبت به آموزش اصلی سنتی در زمینه به  خاطرسپاری افعال کمکی در فراگیران زبان انگلیسی دارد. به علاوه، این طور نتیجه گیری می شود که رویکرد زبان شناسی  شناختی می تواند تا حد قابل توجهی به بهبود یادگیری افعال کمکی انگلیسی در بلند مدت به فراگیران کمک کند. به علاوه، این نتیجه گیری بر اساس استفاده از رویکرد زبان شناسی  شناختی بوده و می تواند به پیامدهای برجسته در به خاطر سپاری افعال کمکی انگلیسی کمک کند.

در مجموع، این طور پیشنهاد می شود که مدرسان زبان انگلیسی سعی کنند تا از رویکرد زبان شناسی  شناختی در کلاس های گرامر خود استفاده کنند و تلاش کنند که به دانش آموزان کمک کنند تا افعال کمکی انگلیسی را به طور مؤثرتر به خاطر بسپارند. به علاوه، به طراحان برنامه های درسی توصیه می شود که اصول زبان شناسی  شناختی را در طراحی برنامه های درسی آینده به کار ببرند، به طوری که فراگیران زبان انگلیسی بتوانند افعال کمکی انگلیسی را با مشکلات و چالش های کم تری به خاطر بسپارند. به علاوه،توصیه می شود که فراگیران زبان انگلیسی در بهره گیری هر چه بیش تر از رویکرد زبان شناسی  شناختی بکوشند چرا که یافته ها حاکی از اثربخشی معنادار این رویکرد بر یادگیری کوتاه مدت و درازمدت افعال کمکی انگلیسی می باشند. در نهایت، توصیه می شود گروه های درگیر در حوزه آموزش زبان انگلیسی از رویکرد زبان شناسی  شناختی حداکثر بهره لازم را ببرند. بدین ترتیب، فرآیند یادگیری درازمدت و کوتاه مدت افعال کمکی انگلیسی برای فراگیران راحت تر خواهد شد.


ارسال دیدگاه